Skip directly to content

Γιατι ειναι τοσο δυσκολο να διακοψει κανεις το καπνισμα

Είναι σύνηθες στους ανθρώπους να νιώθουν απογοήτευση όταν αθετούν υποσχέσεις ή μια έντονη αίσθηση αποτυχίας όταν δεν πετυχαίνουν κάποιο στόχο τους . Κάποιες φορές αποτυγχάνομε επειδή φοβόμαστε να ζητήσουμε βοήθεια.

Αυτό μπορεί να ισχύει και στην διακοπή καπνίσματος. Η διακοπή καπνίσματος είναι ένα δύσκολο εγχείρημα και πνευματικά και συναισθηματικά αλλά μπορεί να είναι και επίπονο σωματικά να ξεπεραστεί ο εθισμός στην νικοτίνη.

Δεδομένα για την Νικοτίνη

Η νικοτίνη μπορεί να διαπεράσει τον αιματοεγκεφαλικό φραγμό μέσα σε 10 δευτερόλεπτα από την εισπνοή της . Όταν η νικοτίνη φτάσει στον εγκέφαλο πυροδοτεί την έκκριση ντοπαμίνης1. Όταν η ντοπαμίνη αποσυντεθεί αρχίζουν τα στερητικά συμπτώματα και μαζί με αυτά η έντονη επιθυμία για κάπνισμα2 . Στην προσπάθεια διακοπής καπνίσματος δυσάρεστα στερητικά συμπτώματα όπως ευερεθιστότητα , κατάθλιψη , άγχος , και δυσκολία συγκέντρωσης συχνά ωθούν τους καπνιστές να ξανακαπνίσουν2.

Έχοντας βοήθεια από το σύστημα περίθαλψης μπορεί να διπλασιάσει τις πιθανότητες για μια επιτυχημένη προσπάθεια διακοπής3.

Η Διακοπή Καπνίσματος Χρειάζεται Κάτι Περισσότερο Από Δύναμη Θέλησης

Για τους περισσότερους καπνιστές η διακοπή καπνίσματος χρειάζεται κάτι περισσότερο από απλά δύναμη θέλησης. Αν ένας καπνιστής που προσπαθεί να διακόψει το κάπνισμα έχει μια υποτροπή , μπορεί να κατηγορήσει τον εαυτό του. Στην πραγματικότητα δεν είναι κάτι για το οποίο θα έπρεπε να νιώθει άσχημα. Οι καπνιστές μπορεί να χρειασθεί να προσπαθήσουν πολλές φορές πριν τελικά τα καταφέρουν4 . Κατά την διάρκεια κάθε προσπάθειας πρέπει να έχουν υπόψη τους ότι μια υποτροπή δεν σημαίνει αποτυχία , αντίθετα κάθε μέρα χωρίς κάπνισμα θα πρέπει να θεωρείται επιτυχία.

Είναι δύσκολο να σκεφθεί κάποιος τα μακροχρόνια οφέλη από την διακοπή καπνίσματος ειδικά όταν η βραχυχρόνια έντονη επιθυμία για κάπνισμα είναι έντονη και ενοχλητική . Δεν θα πρέπει οι προηγούμενες αποτυχίες να κάνουν τον καπνιστή να θεωρεί ότι δεν πρόκειται τελικά να διακόψει το κάπνισμα . Η επιτυχημένη διακοπή καπνίσματος είναι μια διαδικασία απαιτητική τόσο σωματικά όσο διανοητικά και συμπεριφορικά . Αν κάποιος έχει δοκιμάσει να διακόψει το κάπνισμα στο παρελθόν και δεν το κατάφερε δεν πρέπει να απογοητεύεται - υπάρχουν πολλοί τρόποι και πηγές βοήθειας σε αυτή την προσπάθεια. Το σύστημα περίθαλψης , η οικογένεια και οι φίλοι μπορούν να παράσχουν βοήθεια.

Αν αναζητάτε κίνητρο στην προσπάθειας σας για διακοπή να γνωρίζετε ότι δεν είστε μόνοι. Η διακοπή καπνίσματος είναι δύσκολη γιατί το κάπνισμα δεν είναι άπλα μια «κακή συνήθεια» - είναι ένας εθισμός 5.

Προσφέρετε στον εαυτό σας και στους ανθρώπους που αγαπάτε άλλη μια ευκαιρία και προσπαθήστε να μην απογοητευτείτε αν χρειασθεί αρκετός χρόνος για να επιτύχετε . Κάθε λεπτό χωρίς κάπνισμα είναι μια επιτυχία για την υγεία σας . Η προσπάθεια διακοπής καπνίσματος είναι ένα ταξίδι που γίνεται μέρα με την μέρα ένα βήμα την φορά .

Βιβλιογραφία:

  1. Le Houezec J. Role of nicotine pharmacokinetics in nicotine addiction and nicotine replacement therapy: a review. The International Journal of Tuberculosis and Lung Disease. Published 2003.
  2. World Health Organization. A guide for tobacco users to quit. https://www.who.int/tobacco/publications/smoking_cessation/9789241506939.... Published May 2014. Accessed March 2020.
  3. Fiore MC, Jaιn CR, Baker TB, et al. Clinical Practice Guidelines: Treating Tobacco Use and Dependence: 2008 Update. Rockville, MD: US Dept of Health & Human Services, Public Health Service. Published May 2008.
  4. Chaiton M, Diemert L, Cohen J et al. Estimating the number of quit attempts it takes to quit smoking successfully in a longitudinal cohort of smokers. BMJ Open. https://bmjopen.bmj.com/content/6/6/e011045. Published June 2016. Accessed March 2020.
  5. Tobacco, nicotine, and e-cigarettes: Is nicotine addictive? National Institute on Drug Abuse. https://www.drugabuse.gov/publications/research-reports/tobacco-nicotine... . Accessed March 2020

PP-CHM-GRC-0078-MAR20