Skip directly to content

5 ΑΡΙΘΜΟΙ ΠΟΥ ΚΑΘΕ ΑΝΤΡΑΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΕΙ

Άρθρο που δημοσιεύτηκε στo https://www.getold.com/5-numbers-every-man-should-know από την Kate Silver.

Σύμφωνα με τον Cedric Coleman M.D., ειδικό παθολόγο στην Advocate Health Care στο Σικάγο, οι άντρες μπορούν να παίξουν δραστικό ρόλο στην πρόληψη της υγείας τους με το να έχουν κατά νου μερικούς σημαντικούς αριθμούς που τους αφορούν άμεσα. H Αμερικανική Ένωση Καρδιολογίας παροτρύνει κάθε άντρα να είναι ενήμερος για τη γλυκόζη και την πίεση του αίματός του, τη χοληστερόλη του και το βάρος του. Αυτή θα ήταν μια καλή αρχή, λέει ο Coleman - αλλά προσθέτει ότι υπάρχει ένας ακόμα σημαντικός αλλά λιγότερος γνωστός αριθμός που θα πρέπει οι άντρες να προσέχουν: τα επίπεδα του ειδικού προστατικού αντιγόνου τους (PSA). Να λοιπόν οι 5 αριθμοί που κάθε άντρας θα πρέπει να γνωρίζει.

1. Ο αριθμός των προστατικών αντιγόνων (PSA).

Το τεστ PSA είναι μια εξέταση αίματος η οποία μετράει τα επίπεδα μιας πρωτεΐνης που παράγεται από τον προστάτη, σύμφωνα με το Διεθνές Ινστιτούτο Καρκίνου. Ο Coleman λέει ότι αν ο αριθμός του PSA είναι μεγαλύτερος του 4, τότε ίσως να υπάρχουν περισσότερες πιθανότητες για καρκίνο του προστάτη. Η Αμερικανική Αντικαρκινική Εταιρεία προτείνει στους άντρες να μιλούν με το γιατρό τους για κάποιο πιθανό έλεγχο του καρκίνου του προστάτη στις παρακάτω ηλικίες:

40 ή 45 ετών για άντρες που έχουν πατέρα, αδερφό ή γιο που έπασχε από καρκίνο του προστάτη σε νεαρή ηλικία
40 ή 45 ετών για Αφρό-Αμερικανούς, οι οποίοι φαίνεται πως έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να νοσήσουν
50 ετών για άντρες χωρίς διάγνωση καρκίνου του προστάτη στο στενό οικογενειακό τους περιβάλλον

2. Βάρος Σώματος.

Το να διατηρείς ένα υγιές βάρος είναι ευκολότερο όταν έχεις τους σωστούς αριθμούς. Γνωρίζοντας το βάρος του σώματος σου, μπορείς να υπολογίσεις το δείκτη μάζας του (BMI) - μια εκτίμηση του σωματικού λίπους δηλαδή, η οποία γίνεται λαμβάνοντας υπόψιν το βάρος σε σχέση με το ύψος. Σύμφωνα με το Εθνικό Ινστιτούτο Καρδιάς, Πνευμόνων και Αίματος (NHLB) των ΗΠΑ, το BMI ανθρώπων με κανονικό βάρος κυμαίνεται από 18,5 - 24,9. Το BMI υπέρβαρων ανθρώπων κυμαίνεται από 25-29,9 ενώ των παχύσαρκων ανθρώπων ξεκινάει από 30 και πάνω. Το τεστ BMI είναι ένα πολύ καλό μέσο για να ξεκινήσεις μια κουβέντα με τον γιατρό σου σχετικά με τους κινδύνους της υπέρτασης, του διαβήτη και των καρδιοαγγειακών νοσημάτων. Όλα αυτά μπορεί να παρατηρηθούν συχνότερα σε υπέρβαρους και παχύσαρκους ανθρώπους, σύμφωνα με το NHLBI.

3. Πίεση.

Ο Coleman λέει ότι η υψηλή πίεση μπορεί να αυξήσει τις πιθανότητες για κάποιο καρδιοαγγειακό νόσημα. Η πίεση συνήθως παρουσιάζεται υπό τη μορφή δύο αριθμών οι οποίοι διαχωρίζονται από μια κάθετη γραμμή (π.χ. 120/80). Ο πρώτος αριθμός μετράει τη συστολική πίεση αίματος, ή την πίεση στις αρτηρίες (αιμοφόρα αγγεία που απομακρύνουν το αίμα από την καρδιά) όταν ο μυς της καρδιάς συσπάται ή χτυπά. O δεύτερος αριθμός είναι η διαστολική πίεση, η οποία μετράει την πίεση στις αρτηρίες όταν η καρδιά ξεκουράζεται (ανάμεσα σε δύο χτύπους).

Η Αμερικανική Ένωση Καρδιολογίας ορίζει ως φυσιολογική πίεση αυτήν κατά την οποία οι συστολικές και διαστολικές πιέσεις είναι μικρότερες από 120 και 80 αντίστοιχα. Τονίζεται, επίσης, ότι δεν υπάρχει επίσημος αριθμός ο οποίος να υποδεικνύει ότι η πίεση είναι πολύ χαμηλή, αλλά χαμηλή πίεση σε συνδυασμό με συμπτώματα όπως ζαλάδα, τάσεις λιποθυμίας ή θολή όραση είναι σημάδια ότι πρέπει να επισκεφτείτε άμεσα τον γιατρό σας. Ο Coleman συμβουλεύει τους άντρες κάτω των 40 ετών να ελέγχουν οπωσδήποτε την πίεση τους κάθε 2 χρόνια από έναν εξειδικευμένο σύμβουλο υγείας - ή πιο συχνά αν έχουν κάποια χρόνια πάθηση. Οι άντρες άνω των 40 ετών θα πρέπει να ελέγχονται κάθε χρόνο.

4. Χοληστερίνη.

Η Αμερικανική Ένωση Καρδιολογίας ορίζει τη χοληστερίνη σαν μια “κερώδη” ουσία η οποία μπορεί να προέρχεται είτε από το φαγητό, είτε από το σώμα. Υπάρχουν δύο διαφορετικοί τύποι χοληστερίνης, λέει ο Coleman. H χαμηλής πυκνότητας λιποπρωτεΐνη (LDL), είναι γνωστή και με την ονομασία «κακή» χοληστερίνη, επειδή με τον καιρό μπορεί να συσσωρευθεί στα τοιχώματα των αρτηριών δημιουργώντας πλάκες και να τις αποφράξει, οδηγώντας σε πιθανό εγκεφαλικό ή έμφραγμα. Ο άλλος τύπος χοληστερίνης είναι η υψηλής πυκνότητας λιποπρωτεΐνη (HDL) που συχνότερα αναφέρεται ως «καλή» χοληστερίνη, επειδή έχει την ικανότητα να «εξαφανίζει» την LDL.

Ο Coleman συμβουλεύει τους άντρες να συζητούν για τα επίπεδα χοληστερίνης τους με το γιατρό τους, επειδή οι ανεβασμένοι αριθμοί μπορεί να σημαίνουν διάφορα πράγματα. Για παράδειγμα, «Αν όλη η χοληστερίνη είναι ανεβασμένη επειδή η καλή χοληστερίνη είναι ανεβασμένη, τότε μειώνεται ο κίνδυνος για κάποιο καρδιοαγγειακό νόσημα» λέει ο Coleman. Οι άντρες άνω των 40 ετών που δεν αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα υγείας θα πρέπει να κάνουν γενικές εξετάσεις αίματος κάθε δύο χρόνια.

5. Γλυκόζη αίματος (Σάκχαρο).

Ελέγχοντας τη γλυκόζη του αίματος, είσαι σε θέση να ελέγξεις τον κίνδυνο για την εμφάνιση διαβήτη, λέει ο Coleman. Ο διαβήτης είναι μια ασθένεια που ξεκινά όταν ένα σώμα δεν μπορεί να διατηρήσει το δικό του σάκχαρο στο αίμα σε φυσιολογικά επίπεδα. Ο διαβήτης τύπου 2, ο οποίος σχετίζεται με την κληρονομικότητα καθώς και με τον τρόπο ζωής, όπως η διατροφή και η άσκηση, αποτελεί το 90% με 95%  των περιπτώσεων διαβήτη, σύμφωνα με τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (CDC) των ΗΠΑ.

Οι άνδρες ηλικίας 45 ετών και άνω θα πρέπει να ελέγχουν το επίπεδο γλυκόζης στο αίμα τους με το γιατρό τους κάθε τρία χρόνια για να εξετάσουν τον ενδεχόμενο διαβήτη. Τα άτομα που έχουν κάποιους από τους παράγοντες κινδύνου για εμφάνιση διαβήτη  θα ήταν καλό να ζητούν από τον γιατρό τους τακτικούς ελέγχους από μικρή ακόμα ηλικία.

Σύμφωνα με τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων, ο διαβήτης μπορεί να προκαλέσει καρδιοπάθεια, νεφρική ανεπάρκεια, τύφλωση και άλλα προβλήματα υγείας. Ο Coleman λέει ότι αν ένας ασθενής νήστεψε πριν το τεστ σακχάρου του, ένα φυσιολογικό αποτέλεσμα θα ήταν κάπου ανάμεσα στο 100-125, και αυτό ονομάζεται προ-διαβήτης.

«Εάν το σάκχαρο αίματος νηστείας είναι 126 ή περισσότερο τότε αυτό θεωρείται διαβήτης», λέει ο Coleman. Ο γιατρός σου μπορεί, επίσης, να σου προτείνει ένα τεστ που ονομάζεται A1C, το οποίο παρέχει πληροφορίες για το επίπεδο γλυκόζης στο αίμα σου για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

Ο Coleman κλείνει συμβουλεύοντας: «Επιλέγοντας μια υγιεινή για την καρδιά διατροφή, γυμναζόμενοι τακτικά (η Αμερικανική Ένωση Καρδιολογίας συνιστά 150 λεπτά μέτριας άσκηση εβδομαδιαίως ή 75 λεπτά έντονης άσκησης - ή συνδυασμός των δύο) και έχοντας επίγνωση των πέντε αριθμών, κάθε άντρας πρέπει να γνωρίζει ότι μπορεί να φέρει μεγάλες αλλαγές στην υγεία και την ευεξία του».

PP-PFE-GRC-0321-SEP18